Binnen de lijntjes

Vroeger mocht ik graag kleurplaten maken. Het is een werkje waar je lekker in op kunt gaan, waar je je creativiteit in kwijt kunt ook. Welke kleur wordt dit en welke kleuren kan ik daarnaast gebruiken zodat het mooi lijkt? Ja, kleurplaten inkleuren is een vorm van hogere wiskunde wat uiterste concentratie en nauwkeurigheid vereist. Erger nog dan de verkeerde kleurencombinatie gebruiken is het buiten de lijntjes kleuren. Zoiets doet pijn. Ik kan er nog steeds niet tegen, ik geef het maar toe.

Je kleurt binnen de lijntjes. Het was iets dat ik op de basisschool hoorde – of misschien al eerder – en dat ik me al snel eigen heb gemaakt. En breder dan ik me ooit heb gerealiseerd. Want zoals het mij bijna fysiek pijn doet als ik buiten de lijntjes kleur, zo voel ik me uiterst ongemakkelijk als de wereld om me heen niet keurig tussen de lijntjes blijft.

In mijn wereldvisie is de wereld ook een soort grote kleurplaat waarin duidelijke lijnen lopen. Lijnen die grenzen aangeven waar het ene vlak begint en het andere vlak eindigt, lijnen waar je niet over of doorheen hoort te kleuren. Die lijnen zijn er niet voor niets hoor! Die maken het leven overzichtelijk. Als iedereen maar zomaar doet alsof die lijnen er niet zijn, dan weet ik niet wat ik daarmee aan moet. Alleen het idee al dat iemand op het idee komt over die lijn heen te kleuren…

Helaas is de wereld om mij heen over het algemeen niet op de hoogte van mijn kleurplaat. En dat levert merkwaardige situaties op. Wie in alle onschuld over mijn lijntjes heen banjert, kan wel eens een woedende Amsel over zich heen krijgen of een Amsel vinden die even helemaal van slag is.

Nu is er gelukkig sprake van voortschrijdend inzicht. Zo weten mijn naasten dat ik soms lijntjes heb getekend op onverwachte plekken en zo heb ik geleerd om te melden dat ik graag tussen (mijn) de lijntjes kleur en ook dat als je even rustig ademhaalt en nog eens naar de kleurplaat kijkt, het soms niet eens zo lelijk is als iemand buiten de lijntjes heeft gekleurd. Sterker nog, dat ik me afvraag waarom dat lijntje eigenlijk in de kleurplaat zit. Ik bedoel, dat slaat toch helemaal nergens op?! Helemaal niet praktisch! Wie heeft dat in vredesnaam bedacht?

Oh… ik.

Hmpf.

Dit bericht is geplaatst in Blogs.

Geef een reactie

